فیلم | عاشورا درس تفسیر قرآن و کربلا کلاس واحدهای عملی آن است
کد خبر: 3918896
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹

فیلم | عاشورا درس تفسیر قرآن و کربلا کلاس واحدهای عملی آن است

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور گفت: عاشورا تفسیر قرآن کریم است و کربلا کلاس واحدهای عملی تفسیر قرآن و معلم این کلاس خون و شهادت نیز حسین بن‌علی(ع)، احیاگر قرآن کریم است.

به گزارش ایکنا؛ مراسم احیای شب عاشورا یکی از سنت‌های حسنه‌ای است که از صدر اسلام وجود داشته و اولیای الهی همواره بدان تأکید داشته‌اند. از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده که آن حضرت به ابی‌عبدالله(ع) سفارش کردند که همیشه این شب‌ها را احیا کند، شب عید فطر، شب عید قربان، شب اول محرم و شب دهم محرم، شب اول رجب و شب نیمه شعبان و تا آنجا که می‌تواند در این شب‌ها دعا و نماز بخواند و قرآن تلاوت کند و ابی‌عبدالله(ع) این شب‌ها را احیا می‌کرد. به‌ویژه شب عاشورا در کربلا که آن حضرت می‌دانست شب آخر عمر مبارکشان است.

همچنین، در کتاب دستور المذکرین به نقل از پیامبر گرامی اسلام(ص) آمده است که آن حضرت فرمودند که هر کسی شب‌های عاشورا احیا کند، گویی که عبادتش مطابق با عبادت همه ملائک است و کسی که در این شب به کارهای خیر بپردازد، خدای تعالی به او اجر و پاداش هفتاد سال عمل صالح را خواهد داد.

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با همراهی خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) اقدام به برگزاری مراسم احیای شب عاشورا کرده است که این برنامه شامل بخش‌های مختلفی همچون؛ تلاوت قرآن، سخنان و نکات قرآنی، ذکر اشعار عاشورایی در رثای سالار شهیدان و ... بود و از ساعت 20:30 تا 22 امشب، هشتم شهریورماه مصادف با شب عاشورا به صورت زنده از شبکه اجتماعی اینستاگرام پخش شد.

خادم‌القرآن عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور در این ویژه برنامه عاشورایی به بیان نکات قرآنی در رابطه با قیام امام حسین(ع) و نیز مراسم احیای شب عاشورا پرداخته که در ادامه از نظر می‌گذرد.

«بسم الله الرحمن الرحیم

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ

سلام و درود فراوان بر شما بندگان خوب خدا و سلام و درود بی‌پایان خدا و همه عرشیان و فرشیان بر حسین(ع)، احیاگر قرآن کریم در عاشورا.

ارتباط قلبی و عملی حضرت امام حسین(ع) با قرآن کریم آنقدر شفاف و عمیق است که در یک عبارت کوتاه می‌توانیم بگوییم همه قیام عاشورا و نهضت کربلا عبارت است از تفسیر قرآن.

عاشورا تفسیر قرآن کریم است و کربلا کلاس واحدهای عملی تفسیر قرآن و معلم این کلاس خون و شهادت نیز حسین بن‌علی(ع)، احیاگر قرآن کریم است.

ارتباط حضرت سیدالشهدا(ع) با قرآن آن‌چنان عمیق و ناگسستنی است که از اولین لحظات آغاز نهضت کربلا تا آن هنگام که رأس مطهر حضرتش بر فرار نیزه به تلاوت آیات الهی پرداخت، همه حرکات و سکنات امام(ع) همراه با قرآن و ترجمان قرآن کریم بود، تا آنجا که می‌گوید: امید قلب مظلومان حسین است / جهان چون پیکر است و جان حسین است / اگر خواهی که قرآن را ببینی / نگر بر چهره‌اش قرآن حسین است.

وجوه تشابه امام حسین(ع) با قرآن بسیار متعدد است. در تعابیر پیامبر اکرم(ص) قرآن سیدالکلام و حسین عزیز نیز سیدالشهدا(ع) است. قرآن مایه هدایت و رشد و تعالی است و حسین(ع) نیز هادی امت و مایه رشد آنان است.

قرآن حق است « إِنَّهُ لَحَقٌّ» و حسین(ع) و راه و مرام و مکتب او نیز حق است. قرآن مقام شفاعت دارد و از قرآن با عنوان شافع مشفّع یاد می‌شود. شفیعی که شفاعت او ردخور ندارد. حسین(ع) نیز شفیع بزرگ روز قیامت است. قرآن امر به معروف می‌کند و حسین بن‌علی(ع) نیز آمر به معروف بود. قرآن هدایت و شفا برای مؤمنین است «هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» و تربت حسین(ع) نیز شفا و درمان است.

با توجه به همین ارتباط عمیق امام حسین(ع) با قرآن بود که حضرتش از عصر روز تاسوعا تا صبح عاشورا برای اقامه نماز و تلاوت قرآن از دشمن مهلت می‌گیرد. راز و نیاز و مناجات عاشقانه با معبود عالم.

با عنایت به فضیلت احیای شب عاشورا در محضر قرآن کریم، خدمتگزاران شما در خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) امسال به صوت لایو و زنده مراسم احیای قرآن را در شب عاشورا تقدیم شما عزیزان خواهند کرد و ان‌شاءالله همه ما از این رهگذر از تلاوت قاریان ممتاز کشور بهره‌مند خواهیم شد.

ضمن دعوت شما عزیزان و خوبان به همراهی این مراسم که از سوی خدمتگزاران شما در ایکنا برگزار می‌شود، حضور مبارک شما خوبان توصیه می‌کنم که در شب عاشورا از انس با قرآن کریم غفلت نورزیم. همواره با قرآن کریم، این کتاب انسان‌ساز و دستورالعمل سعادت و خوشبختی و منشور بی‌بدیل وحی محشور و مأنوس باشید. ان‌شاءالله»

 
یادآور می‌شود؛ احیای مجازی قرآن، همزمان با شب عاشورای اباعبدالله حسین(ع) در لایو اینستاگرام ایکنا و با سخنرانی اساتید پیشکسوت قرآنی عباس سلیمی، سیدمحسن موسوی بلده در باب اهداف قرآنی قیام حسین(ع) و بیان نکاتی درباره عزاداری‌های خانگی در وضعیت موجود کرونایی از سوی حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای، تلاوت‌هایی از قاریان برتر ملی و بین‌المللی، همچنین تلاوت اختصاصی استاد طاروطی از مصر از ساعت 20.30 تا 22 برگزار شد. همچنین در این برنامه اسامی منتخبان پویش تلاوت عاشورایی که به همت ایکنا برگزار شده بود؛ اعلام شد.
انتهای پیام
captcha